Els professors del Meritxell de ben a prop: Andrea Mirats
Avui entrevistem a l’Andrea Mirats, professora del departament de ciències de Secundària.
Per què un dia vas decidir dedicar-te a la docència?
Suposo que sempre m’ha agradat. Ja durant l’educació secundària ajudava a les meves amigues amb les matemàtiques i, després, al batxillerat, vaig entrar en un programa de classes particulars a alumnes de cursos inferiors.
Un cop vaig entrar a la universitat (llicenciatura en química) vaig seguir fent classes particulars per poder tenir certs ingressos durant el curs. En acabar, vaig tenir l’oportunitat de fer un màster i un doctorat on vaig poder donar classe de química a genètics i assistir com a ajudant a les pràctiques de laboratori dels estudiants de nanotecnologia. Allà va ser quan em vaig adonar que el que realment m’agradava era donar classe, poder ajudar als alumnes a desenvolupar els seus interessos i les seves inquietuds.
Quina és la teva història a l’escola?
Vaig arribar a l’escola en el 2017 per una baixa de maternitat dins l’àmbit de ciències. Era la primera escola on realment treballava, ja que en acabar el màster de formació al professorat vaig estar a un projecte molt interessant, anomenat Projecte Desconnecta, però que no tenia la seu que té ara, era un projecte que just començava i no tenia l’estructura pròpia d’una escola.
Vaig aterrar després de Setmana Santa, en ple tercer trimestre, i de seguida em vaig sentir acollida per tota l’escola. Va ser un inici entretingut, ple de feina, però també molt divertit i engrescador. Per què us feu una idea, jo soc química de formació i el primer any havia de posar en marxa l’hort escolar amb 1r d’ESO i impartir economia als de 4t. Tot un repte, però que em va ajudar a créixer i aprendre moltíssim com a docent. També he de reconèixer que hagués sigut molt més difícil sense l’ajuda dels companys tan increïbles que tinc.
Just un any després vaig aconseguir jornada completa i aquí segueixo des d’aleshores, impartint mates i ciències aplicades a l’ESO i física i ciències del món contemporani al batxillerat.
Com et descrius com a professora?
Com vinc de la universitat, estic acostumada a ensenyar als més grans i em costa desprendre’m de certs aspectes més puristes de l’ensenyament. Així i tot soc molt conscient de les diferents formes que tenim d’aprendre les persones i m’agrada provar diferents formats d’ensenyament per trobar el que millor encaixi amb cada alumne/a. De la mateixa manera que intento donar sempre diferents opcions d’aprenentatge per les diferents formes d’aprendre, així com mantenir una visió oberta de les possibles resolucions que duguin a terme.
La meva intenció sempre és que els alumnes aprenguin el màxim possible, però sobretot que aprenguin a pensar per si mateixos i a ser crítics amb el que ens envolta, sempre intentant crear un entorn de confiança i seguretat que els permeti descobrir-se a si mateixos i les seves capacitats.
Un altre aspecte que considero molt important és el d’aprendre d’ells. Mai he considerat que jo tingui la veritat absoluta, per molt que jo sigui la professora, i, per tant, m’agrada debatre amb ells, que em donin el seu punt de vista perquè a vegades ells tenen formes de veure la ciència i les matemàtiques que a mi ni m’han passat pel cap i això m’enriqueix moltíssim com a professora i com a persona.
Com definiries l’escola?
La definiria com una família. Una família que cuida dels altres i busca sempre el seu benestar i el seu aprenentatge.
Per a mi ha sigut més que el lloc de treball, aquí tinc amics, companys que m’ajuden a créixer, que m’animen a donar el millor de mi i que m’ensenyen cada dia coses noves per tal d’adaptar-nos a les noves realitats. Em sento molt afortunada de treballar amb un equip tan meravellós com el del Meritxell!
Quin és el principal objectiu que et marques amb els teus alumnes?
Pel que fa a l’àmbit acadèmic m’agradaria que aprenguessin a pensar utilitzant les eines que els proporciono, no només a fer exercicis de forma mecànica, sinó a veure la seva aplicació en el dia a dia.
D’altra banda, voldria ajudar-los a ser persones autònomes i amb criteri que puguin afrontar la vida el millor de preparats possibles.
I com a persona, fora de l’àmbit professional, qui ets?
Els meus amics i familiars segurament em descriurien com una persona empàtica i quadriculada. Jo em definiria com organitzada i treballadora. Segurament tots tenim raó, però el resum és que m’agrada molt el meu treball i espero que això també es reflecteixi en la meva forma de fer classe.
A més de les ciències, m’agrada molt la música. He estudiat piano, violí i cant. No sempre puc dedicar-hi el temps que m’agradaria, però de tant en tant busco algun projecte en el qual participar, com una coral de Pineda de Mar on he estat aquests últims dos anys.
Finalment, després de donar moltes voltes he tornat al meu poble natal, La Llagosta, on estic envoltada dels meus. Soc una persona familiar i activa. Sempre que puc vaig a fer una excursió o un viatge (últimament a llocs propers fins que la situació es normalitzi i amb moltes ganes de poder tornar a viatjar amb normalitat). També soc molt amant dels animals i actualment convisc amb dos gats, però només un ha volgut sortir a la foto.
Tag:entrevistes, professors