Viure a contrarellotge
Vivim moments frenètics en l’àmbit digital. El dia a dia de la societat no permet cap moment per relaxar-se i això es manifesta a l’escola, sense aturador. Tot va tan ràpid que en un obrir i tancar d’ulls, el que avui pot ser una idea innovadora demà simplement serà obsoleta. Quan hem aconseguit adaptar-nos a les últimes tecnologies ja n’apareixen de noves i així contínuament.
Estem immersos en un aprenentatge constant on la cultura de l’aprendre a aprendre pren més força que mai. Les noves generacions creixen plenes de nous estímuls, amb nous reptes i amb visions de futur pròpies, i constantment ens inviten a conèixer infinitat de possibilitats davant l’era digital; una era per cert, que ens ha canviat un factor determinant: el temps. Hi ha qui diu que l’alumnat ha perdut la cultura de l’esforç, fins i tot que ho tenen tot molt fàcil, però segur que no aprenen més ràpid?
La simbiosi entre docent i alumnat s’enriqueix cada dia, aprenent a gestionar tots els recursos de forma conjunta i poder reinventar-se per donar coherència i sentit a tots els aprenentatges que els envolten.
En aquest aprendre a aprendre constant, l’únic camí possible és, des de l’escola, que els alumnes tinguin a la seva disposició el màxim de recursos possibles, però sobretot, dotar-los de l’autonomia necessària i el criteri que els permeti saber aplicar-los en el futur. Segurament no és necessari atrapar-ho tot, però sí no deixar-se atrapar.
Per a poder millorar dins de l’àmbit digital i que tota la comunitat educativa hi tingui accés, l’escola disposa d’una estratègia digital de centre, un guió de treball que ens permet saber on i com hi anem i que pas a pas ens acosta una mica més al nostre objectiu: seguir evolucionant digitalment.
Any rere any implementem nous recursos per a enfortir aquest àmbit: s’ha consolidat el programa 1×1 incorporant el treball amb ipads a partir de 5è de primària, la robòtica i les STEAM cada cop són més presents a diferents cursos, la impressió 3D ha vingut per quedar-se i com a novetat aquest any, hem inaugurat una aula croma.
Aquesta aula és un bon símil de noves oportunitats, la porta a nous projectes i a noves possibilitats per a tota la comunitat educativa. Això sí, sense oblidar que, al final, potser no és necessari parar el temps, sinó aprendre a viure a contrarellotge.
Autor: Roger Pujol – Cap Innovació Pedagògica
T’esperem el proper 25 de febrer de 9h a 13h a les Jornades d’Aules Obertes d’Infantil, Primària, ESO i Batxillerat.