Coneixent millor el Departament Psicopedagògic (DOIP)
El Departament Psicopedagògic (DOIP) és un servei que l’escola ofereix amb l’objectiu d’atendre els alumnes. Està format per un equip de pedagogues, logopedes i psicòlogues que té com a finalitat contribuir al desenvolupament personal i social de l’alumnat.
Avui coneixerem una mica més què fan i com ho fan.
Quines són les principals funcions del Departament Psicopedagògic dins de l’escola
El Departament d’Orientació i Intervenció Psicopedagògica té un paper clau en l’àmbit educatiu, donant un suport integral als alumnes, professors i famílies.
Més concretament, les funcions són:
- Realitzar avaluacions, tant individuals com grupals, per tal de poder identificar possibles necessitats, escolars o personals, de cada alumne, així com també els seus punts forts.
- Passar tests psicotècncis als alumnes de 3r i 6è de primària i 2n i 4t d’ESO en els casos que la família ho autoritzi.
- Donar recursos i estratègies per l’atenció a la diversitat.
- Oferir assessorament als alumnes, professorat i famílies davant les dificultats que puguin sorgir en els diferents àmbits: acadèmics, relacionals, conductuals, emocionals, etc.
- Dissenyar programes d’intel·ligència emocional, a totes les etapes, perquè els docents els puguin dur a terme dins l’aula.
- Dissenyar i dur a terme en petits grups de treball, projectes relacionats amb els aprenentatges (llenguatge oral, consciència fonològica i lectoescriptura).
- Coordinar, conjuntament amb el professorat, els plans individualitzats dels alumnes que ho necessitin.
- Identificar els alumnes que presenten dificultats d’aprenentatge o trastorns del desenvolupament.
- Seguiment i coordinació amb els professionals i serveis externs (EAP, CREDA, CSMIJ, logopedes, psicòlegs, pedagogs, professors particulars,…) que treballen amb els nostres alumnes.
- Coordinació trimestral amb els tutors/es per fer el seguiment dels alumnes i pautar noves mesures d’intervenció o proposar que els hi puguin ser d’utilitat.
- Treballar de forma inclusiva dins les aules per donar supor al professorat i a tots els i les alumnes que ho necessitin.
- Derivar casos de Psicoteràpia, si s’escau, a altres centres o professionals externa ja que aquests diagnòstics i tractaments no es poden realitzar dins de l’àmbit escolar.
Qui forma el DOIP a l’Escola Meritxell
A l’Escola Meritxell tenim 4 professionals al Departament Psicopedagògic. Són:
- Carla Aguilar, pedagoga i formada en necessitats educatives especials. A part de l’escola, treballa en un centre neuropsicopedagògic. Nova incorporació al DOIP d’aquest curs.
- M Lluïsa Grimal, filolòloga i logopeda. Experiència de 35 anys a l’escola Meritxell amb alumnes de 3 a 14 anys.
- Esther Brecha, psicòloga clínica i formada en intervenció infanto juvenil. Experiència en diferents centres de psicopedagogia i escoles. Nova incorporació al DOIP d’aquest curs.
- Roser Just, psicòloga, amb el certificat d’aptituds pedagògiques i formada en psicologia clínica infanto-juvenil. Experiència de 18 anys en centres escolars i, en concret, 13 a l’Escola Meritxell.
Com es una actuació tipus? On comença la vostra feina i intervenció?
El procediment acostuma a ser sempre el mateix. El tutor/a detecta una necessitat i fa una petició al DOIP a través de la nostra plataforma o a les reunions de coordinació que tenim de forma continuada. Parlem del cas i en decidim els passos a seguir.
A partir d’aquí es poden plantejar diferents situacions: si és el cas que necessitem fer una valoració més individual ho comentarem precisament amb la família i en demanem la seva autorització. Si aportant pautes al tutor ja es pot mirar de solucionar, serà el mateix tutor qui comentarà aquestes noves mesures a la família.
Després fem una reunió de devolució de resultats o mesures preses a la família, conjuntament amb el tutor/a, i es va fent un seguiment del cas per veure com evoluciona.
Quin són els reptes i objectius que us marqueu al Departament Psicopedagògic?
El principal repte que ens marquem com a departament és poder assessorar, acompanyar i orientar al màxim el personal de la nostra comunitat educativa.
Procurem vetllar pel benestar de tots: alumnes, mestres i famílies. Entre tots hem d’aconseguir crear uns vincles i unes connexions que ens permetin desfer aquests nusos que es crean inevitablement en el nostre dia a dia, com un gran equip.
Quin creieu que és l’impacte del Departament Psicopedagògic a l’Escola Meritxell?
El nostre departament té un impacte significatiu i imprescindible en els diversos àmbits dels dia a dia en la vida educativa. La comunitat és diversa i, per tant, el DOIP, és un dels elements que facilitaran l’educació inclusiva i respectuosa. Els diferents departaments i serveis que ofereix l’escola són una peça més que contribueix a l’èxit educatiu i el Departament Psicopedagògic en som una més.
Si els vostres fills o filles van a l’Escola Meritxell i voleu saber-ne més sobre el Departament Psicopedagògic o entrar en contacte amb elles visiteu aquesta pàgina.
Tag:DOIP, professors