Creixem acompanyats
L’organització de les escoles ha de facilitar que els infants, sobretot durant els seus primers anys, se sentin plenament acompanyats durant el seu desenvolupament global.
Aquest acompanyament resulta un procés únic i resulta important per, entre molts altres motius, crear vincles afectius. Aquests vincles es creen, no només amb els mestres, sinó també amb l’escola i amb l’entorn d’aprenentatge que aquesta suposa. El vincle afectiu ajudarà a mantenir un estat d’ànim tranquil, segur i serè que estimuli una bona autoestima i una bona imatge d’un mateix.
Aquesta ha sigut una de les característiques principals de la nostra escola al llarg dels seus més de 50 anys d’història. A més, des del curs 2019-2020 l’organització interna de les etapes educatives de l’Escola Meritxell promou, precisament, aquest acompanyament únic.
Normalment trobem una primera etapa que correspon al 2n cicle d’Educació Infantil, P3, P4 i P5 i una següent etapa, ja obligatòria i acadèmicament escolar, que és Primària.
A l’escola Meritxell però, agrupem aquest tres cursos d’Infantil amb el Cicle Inicial de Primària, 1r i 2n, per fer un etapa més àmplia que anomenem EiCi (Educació Infantil i Cicle Inicial) i que té la responsabilitat sobre els infants des dels 3 anys i fins els 8.
Aquesta etapa 3-8 ens permet treballar sota una mateixa mirada pedagògica i de manera progressiva tots els objectius, capacitats i competències a assolir durant aquest cinc primers anys d’escolarització.
A més, l’acompanyament de les tutores, principals responsables dels alumnes, és clau. Les tutores tenen els mateixos alumnes durant els primers anys a l’escola: dos cursos seguits a P3-P4 i, novament dos cursos seguits, també a P5-1r, afavorint la coneixença i la relació autònoma i acompanyant la culminació de processos clau en l’aprenentatge com l’autonomia personal, la lògica i l’abstracció matemàtica o la lectoescriptura.
De fet, aquest acompanyament ens ha permès dur a terme projectes de gran envergadura. Entre ells un pla de desenvolupament de la lectoescriptura 3-8 propi. En aquest pla s’estableix, curs per curs, des de P3 fins a 2n, tots i cada un dels objectius a assolir en cada moment de desenvolupament respecta la parla, l’escolta, la lectura i l’escriptura.
Aquest pla de desenvolupament de la lectoescriptura potencia les característiques més importants de cada un dels moments d’adquisició de les diferents habilitats requerides en aquest procés tant cabdal a nivell educatiu, tot respectant el ritme i el moment maduratiu de cada infant. També ens ha permès fer anàlisis profundes sobre què i com ensenyem a llegir i a escriure.
Autor: Iñaki Brosel i Goiricelaya
Cap d’estudi d’Educació Infantil i Cicle Inicial – Escola Meritxell