Fer de l’anglès una eina d’ús quotidià
L’Escola Meritxell és, des de fa molts anys, una escola capdavantera en l’aprenentatge de la llengua anglesa.
La nostra visió de l’idioma va molt més enllà del seu sentit estrictament curricular. A l’escola, l’aprenentatge de la llengua anglesa no és considerat, només, com un aprenentatge enfocat a la preparació del futur laboral dels nostres alumnes. També és un element viu a l’escola. Per tant, els nostres alumnes es relacionen amb la llengua en el seu dia a dia, l’aprenen de manera sistemàtica i, des de l’escola vetllem per generar espais on necessitin fer-ne ús.
Quan els alumnes inicien la seva vida escolar a P3, i durant tota l’etapa d’Infantil, tenen sessió d’anglès cada dia, ja que les 5 hores complementàries que les escoles concertades tenim la disposició les dediquem íntegrament a l’anglès. A més, a P3 hi ha una mestra auxiliar d’aula que es comunica amb els infants exclusivament en anglès.
Això els proporciona una immersió parcial en l’idioma des de ben petits i, a mesura que van creixent, les hores que es dediquen a aquest aprenentatge van augmentant.
Gràcies a aquesta immersió primerenca, ja a partir de 1r de Primària els alumnes tenen la capacitat d’iniciar l’àrea de coneixement del medi natural en anglès.
Al llarg de la primària els alumnes utilitzen l’anglès com a llengua vehicular entre 5 i 7 hores setmanals, la majoria de les quals es realitzen en grups reduïts. El fet de treballar amb desdoblaments ens permet arribar més als nostres alumnes, detectar les dificultats i potenciar les seves habilitats.
Partint d’aquest enfocament i amb aquest desplegament d’hores, quins projectes duem a terme? Com plantegem l’aprenentatge de la llengua a l’aula, amb els alumnes?
Primerament, duem a terme un munt de projectes dins de l’aula, on s’aprofundeix de manera amena i divertida en les diferents temàtiques programades; també es realitzen, quan les condicions ho permeten, projectes entre els diferents grups i els diferents cursos, com quan fem el padrinatge entre l’ESO i EiCi (Educació Infantil i Cicle Inicial), o els Highland Games de Primària; fins i tot s’organitza una jornada científica, el Science Day. Finalment, participem en intercanvis amb escoles d’arreu del món.
Sense perdre de vista la nostra identitat com a escola catalana també donem a conèixer i celebrem les principals tradicions anglosaxones: Halloween, Thanksgiving, Easter Egg Hunt, el Bonnet Parade, etc.
A partir de 3r d’ESO els alumnes tenen la possibilitat de cursar el Batxillerat Dual, que els permet obtenir la doble titulació: americana i espanyola. L’escola també participa en el programa Erasmus Plus, on gaudeixen d’un intercanvi cultural amb altres escoles europees.
En els darrers anys, la nostra escola ha obtingut resultats excel·lents en llengua anglesa en totes aquelles proves externes que es fan: Competències Bàsiques de 6è de primària i les de 4t d’ESO, així com les proves d’accés a la Universitat.
Tot i que els resultats ens acompanyen, considerem que la nostra fita és seguir innovant dins l’aula i millorar les habilitats dels alumnes en llengua anglesa. Per aquest motiu, el nostre Pla Anual ho recull com a objectiu de treball del Departament d’anglès.
Sabem que el projecte d’anglès és un dels motius pels quals moltes famílies tenen en compte per triar-nos i ens en sentim molt orgullosos. També ens satisfà saber que els nens gaudeixen del seu dia a dia a l’escola tot aprenent, entre moltes d’altres coses, la llengua anglesa.
Autores:
- Christel Aparicio: Cap d’estudis de Cicle Mitjà
- Marta Ortega: Cap d’estudis de Cicle Superior
Tag:anglès, Diploma Dual, idiomes