Back
Aules Obertes infantil 2025

Des de l’escola Meritxell entenem que la primera etapa de desenvolupament escolar dels infants s’inicia al voltant dels 3 anys i es culmina sobre els 8. Per  correspondre a aquesta visió, l’organització curricular i docent de l’escola genera una etapa anomenada Ei1C que engloba el segon cicle de l’educació infantil i el primer cicle de l’educació primària; és a dir: i3, i4, i5, 1r i 2r.

En aquest apartat, però, volem oferir una visió general de les característiques principals del tractament del currículum als cursos corresponents al segon cicle d’Educació Infantil: i3, i4 i i5.

L’objectiu general


La finalitat de l’educació infantil és contribuir al desenvolupament integral i harmònic dels infants en totes les seves dimensions, proporcionant-los un ambient de benestar, relació i aprenentatge en què se sentin acollits, amb la presència propera de les famílies, l’equip educatiu i l’entorn, i garantir la igualtat d’oportunitats entre tots i cadascun d’ells.

Els eixos curriculars


La programació a i3, i4 i i5 s’estructura a partir de quatre grans eixos interrelacionats i vinculats entre ells. Aquesta estructura ajuda la sistematització i la planificació dels mestres, però en cap cas suposa generar espais d’aprenentatge diferenciats entre ells, sinó que es creen espais d’aprenentatge globalitzats, que permeten establir relacions entre els diferents continguts de les diverses àrees, acostant els nens a la interpretació del món, donant-hi significat i facilitant-los la participació activa en el seu procés d’aprenentatge.

  • Eix 1: Un infant que creix amb autonomia i confiança.
  • Eix 2: Un infant que es comunica amb diferents llenguatges.
  • Eix 3: Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat.
  • Eix 4: Un infant que forma part de la diversitat del món que l’envolta.

A través d’aquests quatre eixos es fixen uns objectius que han de contribuir a l’assoliment de diferents competències específiques de cada eix:

Eix 1: Un infant que creix amb autonomia i confiança.


El desenvolupament de la identitat i l’autonomia en els infants és un procés llarg i personal que comença amb la seva dependència inicial i evoluciona cap a una autonomia progressiva, gràcies a l’acompanyament respectuós dels docents i a un entorn adequat.

Mitjançant el joc, els infants exploren el món, desenvolupen les seves capacitats físiques, emocionals i socials i integren un sentiment d’eficàcia i seguretat. Aquest procés implica també el descobriment del propi cos, la sexualitat i el gènere, que han de ser acompanyats amb respecte per la diversitat.

L’espai, el temps i les interaccions amb els educadors són claus per fomentar un creixement equilibrat i evitar discriminacions.

Infantil Escola Meritxell de Mataró

1.1 Progressar en el coneixement i el domini del cos, en el moviment i la coordinació, adonant-se de les pròpies possibilitats, per anar desenvolupant autonomia personal i una autoimatge ajustada i positiva.

1.2 Viure les emocions, expressant i reconeixent sentiments i necessitats, per anar creixent en benestar emocional i seguretat afectiva.

1.3 Adonar-se de la influència de l’espai i el temps en les situacions de vida quotidiana a partir de les experiències viscudes, per créixer amb seguretat i entendre el món.

1.4 Progressar en l’adquisició de normes i hàbits saludables i ecosocialment responsables, guanyant confiança en les pròpies possibilitats i capacitats per construir la pròpia identitat.

Eix 2: Un infant que es comunica amb diferents llenguatges.


En els primers anys de vida, l’infant desenvolupa la capacitat de comunicar-se i expressar-se gràcies a un entorn que l’acompanya, l’escolta i li proporciona eines per explorar diferents llenguatges. Aquest procés, que inclou la interacció amb els altres, li permet entendre el món, construir la seva identitat i relacionar-se.

Infantil Escola Meritxell de MataróL’educació infantil ha de fomentar contextos creatius on els infants puguin expressar idees, emocions i vivències a través del cos, l’art i altres llenguatges, amb especial atenció a la llengua oral, que és clau per a la comunicació i l’expressió. Això promou la comprensió, l’expressió i la interacció, augmentant la seva autonomia i creativitat.

2.1 Interpretar, comprendre i expressar missatges, emprant recursos i coneixements basats en la pròpia experiència, per avançar en la comunicació i la construcció de nous aprenentatges.

2.2 Expressar-se de manera entenedora, personal i creativa mitjançant diferents llenguatges, explorant-ne les possibilitats i gaudint-ne, per respondre a diferents contextos comunicatius.

L’escola Meritxell ha dissenyat un pla de desenvolupament de la lectoescriptura 3-8 que s’inicia a i3 i culmina a 2n. Aquest pla endreça i treballa els diferents estadis d’adquisició i aprenentatge de processos complexos com són la consciència fonològica, la parla, la lectura i l’escriptura.

Per  assolir els objectius d’escriptura que ens proposem, l’escola compta amb una tipografia pròpia que facilita el procés grafomotor. Podeu descarregar-vos la font aquí.

Eix 3: Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat.


L’infant té una curiositat innata per entendre el món i, des de ben petit, elabora hipòtesis i pensaments sobre el seu entorn. L’escola ha de fomentar aquesta curiositat mitjançant el joc i l’experimentació, que són claus per al desenvolupament cognitiu i l’aprenentatge de relacions lògiques, habilitats crítiques i creatives, i una actitud respectuosa cap al medi natural. A través de l’exploració i la interacció amb l’entorn, l’infant adquireix nocions bàsiques del pensament científic, coneix i valora els éssers vius, i desenvolupa una consciència ambiental que promou hàbits sostenibles i ecosaludables.

Infantil Escola Meritxell de Mataró3.1 Observar i reconèixer característiques de materials i elements i establir relacions entre ells, mitjançant l’experimentació i la manipulació sensorial, per avançar cap a estructures de pensament cada vegada més complexes desenvolupant habilitats de raonament matemàtic.

3.2 Desenvolupar, de manera progressiva, diferents formes de raonament i procediments del pensament científic, a través de l’observació i la manipulació, per iniciar-se en la interpretació de l’entorn i respondre de manera creativa als diferents reptes i situacions.

3.3 Explorar i reconèixer elements i fenòmens del món natural, establint relacions entre la pròpia acció i les conseqüències que se’n deriven, per iniciar hàbits de sostenibilitat i conservació de l’entorn.

Eix 4: Un infant que forma part de la diversitat del món que l’envolta.


Des del naixement, l’infant es socialitza a través de la interacció amb la família i altres grups, que li transmeten valors, normes i trets culturals, ampliant així la seva visió del món. Aquest procés, clau per al seu desenvolupament personal i social, li permet establir vincles afectius, adquirir seguretat i confiança, i desenvolupar habilitats socials com el respecte, l’empatia i la gestió de conflictes. L’educació infantil ha de fomentar un sentiment de pertinença i promoure relacions inclusives i respectuoses en entorns diversos, afavorint la convivència i la igualtat.

4.1 Avançar en la relació amb els altres en condicions d’igualtat, creant lligams, per construir la pròpia identitat basada en els valors democràtics i de respecte als drets humans.

4.2 Apreciar progressivament l’entorn social i cultural proper i la seva diversitat, mostrant interès i respecte per conviure.

L’idioma estranger que es treballa diàriament a l’hora lectiva complementària, des d’i3 a i5, és l’anglès. La seva adquisició està fonamentada en la comunicació oral amb les professores de llengua estrangera en anglès, en tot moment de la vida escolar, i s’imparteix un total de cinc hores setmanals. A més, a i3, l’escola també ofereix, l’acompanyament d’una mestra auxiliar d’etapa en llengua anglesa.

S’utilitza el foment de la creativitat dels nostres alumnes com a estratègia per estimular el creixement maduratiu, el pensament lateral i divergent, això com les intel·ligències múltiples.

L’aprenentatge cooperatiu també s’introdueix des dels primers cursos com a estratègia perquè els aprenentatges siguin tan significatius com sigui possible i potenciar l’aprenentatge competencial dels nostres alumnes.

Totes les aules d’Infantil disposen d’un ordinador i accés a iPads, que, vist pels nens i nenes com un joc, facilita i reforça, a través d’un ampli ventall de programes i aplicacions diferents aprenentatges tot i que només hi ha una sessió setmanal fixa, que correspon al desplegament del programa d’Innovamat.

Totes les aules disposen, a més, de pissarres digitals o monitors interactius, els avantatges educatius dels quals són inqüestionables. Es tracta d’eines de comunicació, d’aprenentatge i d’interacció molt potents.

L’escola disposa de doble línia a tots els cursos que s’imparteixen. A Educació Infantil, la ràtio és de 25 alumnes per classe i l’horari és de 9:00h a 13:00h i de 15:00h a 17:00h, de dilluns a divendres, amb un total de 30 hores lectives a la setmana.

Així mateix, també s’ofereixen serveis d’orientació i intervenció psicopedagògicad’acollida al matí i a la tarda, de transport escolar, de menjador i monitoratge, d’activitats extraescolars i d’escola d’idiomes pròpia. Feu clic sobre cada servei o bé vegeu l’apartat “Serveis” d’aquesta web.