La Intel·ligència Emocional: una habilitat clau per al benestar personal
Un dels pilars fonamentals que treballem a l’Escola Meritxell és la intel·ligència emocional dels i les nostres alumnes. L’habilitat de reconèixer els propis sentiments i els dels altres i, saber gestionar-los, és l’objectiu principal amb el qual treballem.
Per què creiem tan important desenvolupar la intel·ligència emocional? És important conscienciar als i a les nostres alumnes que el malestar forma part de la vida. Cal fomentar hàbits de vida emocional i aprendre a validar les pròpies emocions. Ometre el malestar pot desencadenar la frustració. Una bona Intel·ligència Emocional ens ajuda a triar el camí correcte davant d’una adversitat o una situació i trobar la millor via per a la resolució d’aquesta.
Goleman assenyala que hauríem d’ensenyar a tots els nens i nenes a practicar i desenvolupar la Intel·ligència Emocional per guanyar confiança i seguretat en un/a mateix/a i desenvolupar un bon control emocional i una automotivació que els portarà a aconseguir els objectius personals.
Des de fa cinc anys, l’escola ha engegat diversos projectes d’Intel·ligència emocional centrats en l’etapa educativa i madurativa dels nostres infants. Aquests projectes han estat dissenyats pensant en enfortir i cultivar el creixement personal i emocional dels i de les nostres alumnes. Amb aquests procurem prevenir creences d’identitat negativa que els poden sorgir diàriament creant-los inseguretats, baixa autoestima, baixa tolerància a la frustració, psicomatismes, etc. El benefici de dur a terme aquests projectes és dotar-los d’estratègies i recursos de manera dinàmica a través de relats, curts, imatges, contes, jocs, cançons, etc., que els serviran per abordar situacions acadèmiques, socials i emocionals del seu dia a dia.
El Departament Psicopedagògic de l’escola és l’encarregat de dissenyar i implementar un nou projecte cada any. Actualment, s’estan duent a terme els projectes des de P-5 fins a 6è de Primària i aquest curs 2022/23 s’està elaborant el de 1r d’ESO per iniciar el curs vinent.
L’Escola Meritxell aposta per una educació basada en el benestar emocional de l’alumnat incidint en el seu treball diari en les diferents matèries curriculars i de manera específica, treballant el projecte d’Intel·ligència Emocional de forma quinzenal. És per això que donem tanta importància al tracte individual de cadascun dels i de les nostres alumnes i a l’estreta relació amb les famílies amb el fi de vetllar pel benestar de la comunitat.
La nostra fita és assegurar que l’alumnat que iniciï l’escolaritat en el nostre centre pugui enriquir-se dels diferents projectes al llarg de la seva escolarització, forjant així la seva pròpia intel·ligència emocional.
Autores
- Roser Just (Psicòloga especialitzada en clínica infanto-juvenil): Cap del Departament Psicopedagògic
- Anna Armero (Pedagoga especialitzada en neuropsicopedagogia): Membre del Departament Psicopedagògic