En un món globalitzat, l’eina que més pot ajudar els joves a obrir-se pas dins d’un mercat laboral sense fronteres és el domini de quantes més llengües, millor. D’entre totes, però, l’anglès és la més acceptada com a llengua de comunicació gairebé universal.
Aquest és un neguit generalitzat entre els pares, que sovint ens pregunten sobre el nostre model d’ensenyament de l’anglès i sobre els resultats i la preparació dels alumnes de l’Escola Meritxell.
Fem, doncs, un repassada de tot allò que, depenent de l’etapa, posem en pràctica a l’escola per garantir un excel·lent aprenentatge d’aquesta llengua. Es tracta d’un compromís que queda explicitat en el nostre Projecte Educatiu de Centre.
Educació Infantil (P3 a P5)
• Dedicació del 100% de les hores d’activitats complementàries a la immersió lingüística en anglès; 5h setmanals durant les quals tots els inputs que rep l’alumne són en llengua anglesa.
• Suport, a l’aula, d’una auxiliar que es comunica amb tothom (alumnes, mestres, famílies…) exclusivament en anglès.
• Intercanvi, a través de recursos tecnològics, de cançons i altres activitats en anglès entre els nostres alumnes de P5 i alumnes de la mateixa edat d’escoles del Regne Unit. En són exemple, l’Oxford Montessori School i la Chichester Free School.
Educació Primària (1r a 6è)
• Els alumnes tenen una assignació horària setmanal d’anglès com a matèria lectiva. A partir de 3r de Primària, els grups-classe es desdoblen per poder treballar aquesta matèria en grups reduïts i facilitar l’atenció personalitzada a cada alumne.
• En aquesta etapa, l’anglès s’utilitza com a llengua vehicular d’una matèria no lingüística com és el Medi Natural (Science, en anglès). D’aquesta manera, la dedicació horària en anglès duplica els mínims establerts pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
• Els alumnes de Cicle Superior participen en el Programa eTwinning, en el marc del qual treballen diferents projectes amb alumnes d’escoles d’arreu d’Europa, amb els quals estableixen, a través de diferents recursos tecnològics, intercanvis virtuals. Els de Cicle Mitjà, a més, contacten amb alumnes de la mateixa edat d’escoles del Regne Units amb la finalitat de dur a terme activitats conjuntes en anglès. És el que anomenem Internacionalització.
• Durant el Science Day, els alumnes de Primària exposen els experiments científics que han estat treballant en la matèria de Science als alumnes de la resta de nivells.
• Coincidint amb la proximitat de la Setmana Santa, els alumnes de 6è de Primària preparen una desfilada de barrets estrambòtics, confeccionats per ells mateixos, per commemorar la divertida tradició britànica anomenada Easter Bonnet Parade. Participen en aquesta activitat tots els alumnes d’Infantil i Primària.
ESO (1r a 4t)
• S’imparteixen 3 hores setmanals d’English per curs, més 1 hora setmanal addicional d’anglès complementari a 2n, 3r i 4t d’ESO. Cal remarcar que aquesta matèria s’imparteix en grups reduïts.
• Amb l’Speaking Workshop, els alumnes gaudeixen quinzenalment de 30 minuts de conversa en anglès amb una professora nativa en grups no superiors als 5 alumnes dins l’horari lectiu.
• Els alumnes de 2n d’ESO participen en el Programa eTwinning, en el marc del qual treballen diferents projectes amb alumnes d’escoles d’arreu d’Europa, amb els quals, a través de diferents recursos tecnològics, estableixen intercanvis virtuals. És el que anomenem Internacionalització.
Batxillerat
• S’imparteixen 3h setmanals d’English amb tot el grup classe.
• S’ofereix 1h hora setmanal addicional de repàs d’anglès amb la mateixa professora de la matèria.
Activitats comunes i entre etapes
• English Time. Jornada d’immersió lingüística en anglès a totes les etapes.
• Easter Egg Hunt. Els alumnes de 2n d’ESO preparen aquesta activitat per als alumnes d’Infantil. Es tracta d’una tradició estesa pels països de parla anglesa en què els més grans amaguen ous de Pasqua en un lloc concret, i expliquen una història en anglès als més petits per tal que en puguin trobar l’amagatall.
• Padrinatge amb alumnes de P5. Els alumnes de 4t d’ESO visiten mensualment els alumnes de P5, amb els quals, i a través del treball per racons (puppets, story time, chinese whispers, Simon says…), aprofundeixen en el vocabulari anglès.
• Teatre en anglès. A Infantil, rebem una companyia que duu a terme una representació en anglès.
Addicionalment, a partir del curs 2017-18 oferim el PROGRAMA INTERNACIONAL DUAL (US HIGH SCHOOL) que possibilita als alumnes a partir 3r d’ESO assolir la titulació High School nord-americana, sempre que s’hagin aprovat les matèries necessàries per a la convalidació d’aquest títol.
Des del curs 2015-2016, l’Escola Meritxell impulsa la utilització de la llengua anglesa com a llengua vehicular i de comunicació habitual en l’Espai Migdia, Actualment, el 50% de l’equip de monitors utilitza l’anglès de forma habitual per comunicar-se amb els alumnes.
Així mateix, des de l’any 2012, l’Escola Meritxell ofereix el servei de CIC Idiomes a les famílies interessades a rebre un suport qualificat que garanteixi un nivell òptim d’anglès per als seus fills. Es tracta d’un espai de perfeccionament, programat en horari extraescolar per facilitar la participació de tots els alumnes que ho desitgin.