Nou rol a les escoles, Coordinador CoCoBe
En el constant esforç per crear ambients educatius inclusius i fomentar la convivència positiva entre l’alumnat, el Departament d’Educació ha creat una nova figura clau a les escoles, el “CoCoBe” (Coordinador de Coeducació, Convivència i Benestar de l’alumnat).
Aquest nou perfil engloba tots els coordinadors i els protocols establerts fins ara a l’escola, de prevenció i detecció d’assetjament i ciberassetjament, d’assetjament a persones LGTBI, violència masclista entre l’alumnat i actuació davant de conductes d’odi i discriminació, en un únic protocol d’actuació davant de qualsevol tipus de violència en l’àmbit educatiu.
El Cocobe es converteix en una peça fonamental per millorar l’entorn escolar i promoure un clima de respecte mutu entre la comunitat educativa, evitant així qualsevol tipus de violència dins del ambient educatiu i la seva perifèria. Aquest nou càrrec assumeix un rol multifacètic, que abraça diverses àrees del dia dia de l’escola, millorant la convivència perquè un entorn escolar positiu i respectuós contribueix a la millora del benestar emocional i, per tant, al rendiment acadèmic dels estudiants.
Algunes de les funcions principals del nou coordinador inclouen:
- Mediació de Conflictes: El Cocobe actua com a intermediari en situacions de conflicte, fomentant la comunicació i facilitant la resolució pacífica de disputes entre l’alumnat. Per a tenir èxit amb la mediació de conflictes és necessari establir una línia de comunicació oberta amb estudiants, professors, famílies i altres membres de la comunitat educativa, fomentant la confiança i la participació col.lectiva
- Promoció de Valors: Col·labora en el desenvolupament i implementació de programes destinats a fomentar valors com la tolerància, l’empatia i la responsabilitat entre els membres de la comunitat escolar, treballant en estreta col.laboració amb els professors per abordar les necessitats específiques dels alumnes
- Acompanyament Emocional: Proporciona suport emocional als estudiants, juntament amb el departament d’orientació i i intervenció psicològica del centre, ajudant-los a gestionar situacions difícils i fomentant un entorn propici per al benestar emocional.
- Prevenció i reducció de l’assetjament: col·labora activament amb el programa #aquiProuBullying que treballa en la prevenció de l’assetjament escolar i sobretot actuant de manera immediata davant de cap sospita.
- Programació d’activitats: Organitza activitats educatives per abordar temes rellevants com el foment de l’empatia i la comprensió mútua davant la diversitat afectiva, sexual i de gènere al marge dels estereotips.
I, finalment, la coordinació amb la direcció del centre educatiu i amb el professorat per a introduir dins el projecte educatiu de centre, i en les programacions de les àrees, els vectors de coeducació i perspectiva de gènere, de ciutadania democràtica i de consciència global, i finalment, el vector de benestar emocional.
En conclusió, la figura del CoCoBe emergeix com una resposta integral per millorar la convivència dins de l’àmbit escolar, però és evident que necessita de tots els professionals implicats en la comunitat educativa, per a assolir un ambient lliure de violència, i amb un entorn d’aprenentatge ric i acollidor, per a la formació de ciutadans responsables, respectuosos i empàtics.
Autora: LAURA TORRES
Cap d’estudis 1r cicle d’ESO – Escola Meritxell